lördag 11 januari 2014

Hälsingland, Barbie o provlapp

Har sett ett tunika på Ravelry - Still Light Tunic som är bara såååååååååååååååå fin.  Hade först tänkt att sticka den i originalgarn, Drops Alpaca, men hittade sen Sandnes Mini Duett (55% bomull 45% Merino) i tre färger - svart, brun o beige. Så skönt garn!!!! Med tanke på att jag är ju varm av mig, så borde det bli ett bättre alternativ. Eller så kan det bli en i Alpaca senare ;-) Men eftersom det inte fanns EN färg tillräckligt för att göra tunikan enfärgad som originalet, så började en del av min hjärna arbeta på mönster, o den vägrade lägga ner projekten även om jag sa ifrån. Jag har inte tänkt att sticka den just nu, men oki en lite provlapp då... Upptäckte dock att jag bör använda stickor nr 3,5 när jag mönsterstickar o nr 3 när det är utan mönster.

Barbie har fått helt nya kläder. Det blev en polotröja o ett par byxor. O en matchande väska. ;-) Det var kul att sticka, men pillrigt. Bäst såg jag utan "se nära"-glasögon och då kunde jag inte se på Play-kanaler under tiden. Men Barbie lär få fler kläder. :-)

Jag har nu gjort klart mina halvvantar. Det har varit min sängstickning under sömnlösa nätter, men sista biten gjorde jag klart på senaste stickcaféet i Fruängen. Motivet är hämtat från mors Sticketröja från Hälsingland (Järvsö trodde hon när hon stickade den). Nu ska vi nog bara ställa till med FÄST så kan jag använda dem. ;-)
Ett mönster på oket tror jag... 

Så chick dam ;-)

Det orange garnet ser mer orange ut utanför vanten. ;-)

Inga kommentarer: